Ja massor, varsågod:
(Jag fyller på underrubrikerna så snart jag har tid. Men du ser i alla fall vad som komma skall. Släpper ut inlägget ofärdigt så har du lite att börja med. Jag ska så småning om göra en sammanfattande rubrik till var och en, men så läge har du i alla fall tillgång till underlaget.)
Men först:
Att bygga vetenskap
Lind (2017) belyser att det inte finns forskning som visar den fullständiga bilden. Helheten får du i stället genom att sammanfatta flera olika forskningsresultat. Han fortsätter med att en studie fungerar som en pusselbit och att vår vetenskapliga kunskap byggs ihop av många studier som tillsammans bildar pusslet/ helhetsbilden. Detta betyder att vetenskaplig kunskap och vad som anses vara den rådande sanningen byggs steg för steg.
Att bygga och konstruera vad som anses vara sanning, här och nu, är därför en långsam process. Att byta den vetenskapliga sanningen tar lång tid då dagens forskning oftast sker i samma fotspår, i samma diskurs/ synsätt och i samma kunskaps- linje som tidigare.
Att bygga ny vetenskaplig sanning och förändra i grunden kallas att genomföra ett paradigmskifte. Förändring av vetenskaplig kunskap sker en pusselbit i taget och oftast långsamt. Lind använder metaforen pussel och pusselbitar (ibid). När vi analyserar den vetenskapliga sanningen som har fått tolkningsföreträde i Sverige blir detta extra intressant. Olika definitioner av ADHD anses båda ha forskningsstöd och definitionen av ADHD motiveras med forskning som helt skiljer sig åt. Lind (2017) ger viss förklaring då han tar upp valet av vilka pusselbitar som väljs och vilka som väljs bort. Han målar även upp bilden om hur ramen i pusslet bestäms samt vilken bild som hamnar i centrum för uppmärksamheten. Forskningen har även möjlighet att bestämma hur pusselbitarna ska konstrueras och på det sätt styra hur de passar ihop med varandra (ibid). En intressant tanke som Linds resonemang väcktes hos mig var om det överhuvudtaget är rätt pussel som läggs om ADHD idag.
Jag har lagt ett pussel med fokus på att vi med ADHD inte är trasiga, vi är inte nedsatta och har ingen störning. Men vi har en unik hjärna som i en NT (neurotypisk) för liten box kan innebära extrema problem och utmaningar…. HÄR hittar du min C-uppsats om ADHD samt en hypotes som jag inte tilläts ha kvar i uppsatsen. Vi behöver förstå hur den unika ADHD-hjärnan fungerar och var den bor bäst. Av denna inriktning och insikt tillsammans med vetenskapliga kunskap är AHU ADHD COACH uppbyggd.
Referens
Lind, Rolf (2014) Vidga vetandet: en introduktion till samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur.
Allmänt & diverse:
Rekommenderar Energibarn 2.0 och Så funkar ADHD
Rekommenderar Fördel ADHD (Finns billigare som pocket)
Mechanisms of Change in Mindfulness-Based Cognitive Therapy in Adults With ADHD
Alternativa behandlingar:
The Impact of Self-Compassion on Shame-Proneness in Social Anxiety
Arbetsminne
The Hype Cycle of Working Memory Training
Autism och ADHD – dubbeldiagnos
Beroende/droger generellt:
Rekommenderar Skärmhjärnan.
ADHD symptoms in non-treatment seeking young adults: relationship with other forms of impulsivity
Impulsivity as an Endophenotype in ADHD: Negative Findings
Neural circuitry and mechanisms of waiting impulsivity: relevance to addiction
Investigating Self-Control Resource Depletion as a Situational Risk Factor
for Aversive Interpartner Communication by Young Adults With ADHD
Neuroscience of Addiction: Relevance to Prevention and Treatment
Fördröjning av belöning & belöningsbrist
Greater delay discounting among girls, but not boys, with ADHD correlates with cognitive control
Increased Delay Discounting on a Novel Real-Time Task among Girls, but not Boys, with ADHD
Cannabis
Spel och internet
Rökning
Missbruk av droger generellt
Persistence and Subtype Stability of ADHD Among Substance Use Disorder Treatment Seekers
Self-reported attentional and motor impulsivity are related to age at first methamphetamine use
Beslutstagning
Coachning vid ADHD
Executive Function Coaching as a Tool for Transition to College for Students
with ADHD
Efficacy of ADHD coaching for adults with ADHD
Executive Function Coaching: Assisting With Transitioning From Secondary to Postsecondary Education
Dopamin
Distinguishing whether dopamine regulates liking, wanting, and/or learning about rewards
Dopamine, learning and motivation
Striatal synaptic plasticity: implications for motor learning and Parkinson’s disease
Adult attention deficit hyperactivity disorder and the dopamine D4 receptor gene
The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine
The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine
Exekutiva funktioner
Rekommenderar Why Will No One Play With Me?
Flickor med ADHD
Från barm till vuxen
Gluten
Does cryptic gluten sensitivity play a part in neurological illness?
Small Amounts of Gluten in Subjects with Suspected Nonceliac Gluten Sensitivity
The gluten-free diet: safety and nutritional quality
Gluten sensitivity: from gut to brain.
Hjärnan
Hyperaktivitet
Inflammation och ADHD
Intelligens
ADHD and Children Who Are Gifted. ERIC Digest #522.
Intensitet
Karriär och möjligheter
ADHD SYMPTOMS, IMPULSIVITY AND ENTREPRENEURIAL ACTION THREE ESSAYS
Koncentration
Kost
Pattern of intake of food additives associated with hyperactivity in Irish children and teenagers
Synthetic food colourings and ’hyperactivity’: a double-blind crossover study
Immune reactivity to food coloring
Omega-3 supplements reduce self-reported physical aggression in healthy adults
Omega-3 fatty acid and nutrient deficits in adverse neurodevelopment and childhood behaviors
Systematic Review of the Gastrointestinal Effects of A1 Compared with A2 β-Casein
Polymorphism of bovine beta-casein and its potential effect on human health
Analysis of Slovak Spotted breed for bovine beta casein A1 variant as risk factor for human health
Kriminalitet
Känslighet
Medicinering
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Medications and Long-Term Risk of Cardiovascular Diseases
Age-dependent, lasting effects of methylphenidate on the GABAergic system of ADHD patients
Motivation
Increasing participant motivation reduces rates of intentional and unintentional mind wandering
PIB
Does Positive Illusory Bias Affect Self-Concept and Loneliness in Children With Symptoms of ADHD?
Prokrastinering
Rastlöshet
Sen mognad
Live fast, die young? A review on the developmental trajectories of ADHD across the lifespan
Självinsikt & självreglering
Självsnäll
Socker
Impact of sugar on the body, brain, and behavior
Sociala kompetenser
Rekommenderar Why Will No One Play With Me?
Styrkor – kreativitet
A bio-psycho-behavioral model of creativity
Creativity in ADHD: Goal-Directed Motivation and Domain Specificity
Grey Matter Leonardo da Vinci: a genius driven to distraction