Finns det forskning på min ADHD COACH-utbildning?

Ja massor, varsågod:

(Jag fyller på underrubrikerna så snart jag har tid. Men du ser i alla fall vad som komma skall. Släpper ut inlägget ofärdigt så har du lite att börja med. Jag ska så småning om göra en sammanfattande rubrik till var och en, men så läge har du i alla fall tillgång till underlaget.)

Men först:

Att bygga vetenskap

Lind (2017) belyser att det inte finns forskning som visar den fullständiga bilden. Helheten får du i stället genom att sammanfatta flera olika forskningsresultat. Han fortsätter med att en studie fungerar som en pusselbit och att vår vetenskapliga kunskap byggs ihop av många studier som tillsammans bildar pusslet/ helhetsbilden. Detta betyder att vetenskaplig kunskap och vad som anses vara den rådande sanningen byggs steg för steg.

Att bygga och konstruera vad som anses vara sanning, här och nu, är därför en långsam process. Att byta den vetenskapliga sanningen tar lång tid då dagens forskning oftast sker i samma fotspår, i samma diskurs/ synsätt och i samma kunskaps- linje som tidigare.

Att bygga ny vetenskaplig sanning och förändra i grunden kallas att genomföra ett paradigmskifte. Förändring av vetenskaplig kunskap sker en pusselbit i taget och oftast långsamt. Lind använder metaforen pussel och pusselbitar (ibid). När vi analyserar den vetenskapliga sanningen som har fått tolkningsföreträde i Sverige blir detta extra intressant. Olika definitioner av ADHD anses båda ha forskningsstöd och definitionen av ADHD motiveras med forskning som helt skiljer sig åt. Lind (2017) ger viss förklaring då han tar upp valet av vilka pusselbitar som väljs och vilka som väljs bort. Han målar även upp bilden om hur ramen i pusslet bestäms samt vilken bild som hamnar i centrum för uppmärksamheten. Forskningen har även möjlighet att bestämma hur pusselbitarna ska konstrueras och på det sätt styra hur de passar ihop med varandra (ibid). En intressant tanke som Linds resonemang väcktes hos mig var om det överhuvudtaget är rätt pussel som läggs om ADHD idag.

Jag har lagt ett pussel med fokus på att vi med ADHD inte är trasiga, vi är inte nedsatta och har ingen störning. Men vi har en unik hjärna som i en NT (neurotypisk) för liten box kan innebära extrema problem och utmaningar….  HÄR hittar du min C-uppsats om ADHD samt en hypotes som jag inte tilläts ha kvar i uppsatsen. Vi behöver förstå hur den unika ADHD-hjärnan fungerar och var den bor bäst. Av denna inriktning och insikt tillsammans med vetenskapliga kunskap är AHU ADHD COACH uppbyggd.

Referens

Lind, Rolf (2014) Vidga vetandet: en introduktion till samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur.

Allmänt & diverse:

Rekommenderar Energibarn 2.0 och Så funkar ADHD

Rekommenderar Fördel ADHD  (Finns billigare som pocket)

Mechanisms of Change in Mindfulness-Based Cognitive Therapy in Adults With ADHD

Alternativa behandlingar:

12 Weeks of Kindergarten-Based Yoga Practice Increases Visual Attention, Visual-Motor Precision and Decreases Behavior of Inattention and Hyperactivity in 5-Year-Old Children

Long-Term Efficacy of Psychosocial Treatments for Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Meta-Analytic Review

Arbetsminne

The Hype Cycle of Working Memory Training

Autism och ADHD – dubbeldiagnos

Beroende/droger generellt:

Rekommenderar Skärmhjärnan.

Adolescent substance use in the multimodal treatment study of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) (MTA) as a function of childhood ADHD, random assignment to childhood treatments, and subsequent medication

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Other Neurocognitive Factors Contributing to Road Traffic Accidents (RTA)

ADHD symptoms in non-treatment seeking young adults: relationship with other forms of impulsivity

Adult ADHD Diagnosis, Symptoms of Impulsivity, and Emotional Dysregulation in a Clinical Sample of Outpatients Consulting for a Behavioral Addiction

Impulsivity as an Endophenotype in ADHD: Negative Findings

Neural circuitry and mechanisms of waiting impulsivity: relevance to addiction  

Investigating Self-Control Resource Depletion as a Situational Risk Factor
for Aversive Interpartner Communication by Young Adults With ADHD

The Effect of Ostracism and the Influence of Childhood Emotional Invalidation on Impulsivity: An EEG Study

Neuroscience of Addiction: Relevance to Prevention and Treatment

Spel och internet
Rökning
Missbruk av droger generellt

How Substance Users with ADHD Perceive the Relationship between Substance Use and Emotional Functioning

Persistence and Subtype Stability of ADHD Among Substance Use Disorder Treatment Seekers

Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) among Substance Use Disorder (SUD) Populations: Meta-Analysis

Self-reported attentional and motor impulsivity are related to age at first methamphetamine use

Substance use in young adults with ADHD: Comorbidity and symptoms of inattention and hyperactivity/impulsivity

Substance use in young adults with ADHD: Comorbidity and symptoms of inattention and hyperactivity/impulsivity

Turning Points in the Lives of Youth of with/without ADHD: Are They Linked to Changes in Substance Use?

Beslutstagning

Coachning vid ADHD

ADHD coaching modalities 2019

Coaching positively influences the effects of working memory training on visual working memory as well as mathematical ability

Executive Function Coaching as a Tool for Transition to College for Students
with ADHD

Efficacy of ADHD coaching for adults with ADHD

Efficacy of an Organizational Skills Intervention for College Students With ADHD Symptomatology and Academic Difficulties

Dopamin

Distinguishing whether dopamine regulates liking, wanting, and/or learning about rewards

Dopamine, learning and motivation

Dopamine D4 receptor (D4DR) exon III polymorphism associated with the human personality trait of Novelty Seeking

Striatal synaptic plasticity: implications for motor learning and Parkinson’s disease

Meta-analysis shows significant association between dopamine system genes and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)

Adult attention deficit hyperactivity disorder and the dopamine D4 receptor gene

The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine

The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine

Exekutiva funktioner

Rekommenderar Why Will No One Play With Me?

Flickor med ADHD

Från barm till vuxen

Gluten

Pathological Manifestations of Gluten-Related Neuro-Psychiatric Disorders and the Impact of Gluten-Free Diet in a Pediatric Age Group: A Systematic Review

Non-celiac gluten sensitivity triggers gut dysbiosis, neuroinflammation, gut-brain axis dysfunction, and vulnerability for dementia

Alterations of the intestinal barrier in patients with autism spectrum disorders and in their first-degree relatives.

Does cryptic gluten sensitivity play a part in neurological illness?

Small Amounts of Gluten in Subjects with Suspected Nonceliac Gluten Sensitivity

The gluten-free diet: safety and nutritional quality

Gluten sensitivity: from gut to brain.

Hjärnan

Hyperaktivitet

Inflammation och ADHD

Intelligens

ADHD and Children Who Are Gifted. ERIC Digest #522.

Intensitet

 

Karriär och möjligheter

ADHD SYMPTOMS, IMPULSIVITY AND ENTREPRENEURIAL ACTION THREE ESSAYS

Koncentration

Kost

Pattern of intake of food additives associated with hyperactivity in Irish children and teenagers

Synthetic food colourings and ’hyperactivity’: a double-blind crossover study

Immune reactivity to food coloring

Nonpharmacological interventions for ADHD: systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments 

Food additives and hyperactive behaviour in 3-year-old and 8/9-year-old children in the community: a randomised, double-blinded, placebo-controlled trial

Omega-3 supplements reduce self-reported physical aggression in healthy adults

Omega-3 fatty acid and nutrient deficits in adverse neurodevelopment and childhood behaviors

Systematic Review of the Gastrointestinal Effects of A1 Compared with A2 β-Casein

Polymorphism of bovine beta-casein and its potential effect on human health

Analysis of Slovak Spotted breed for bovine beta casein A1 variant as risk factor for human health

Kriminalitet

Känslighet

Medicinering

White Matter by Diffusion MRI Following Methylphenidate Treatment: A Randomized Control Trial in Males with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder.

Anna Hallén Methylfenidat

Adolescent substance use in the multimodal treatment study of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) (MTA) as a function of childhood ADHD, random assignment to childhood treatments, and subsequent medication

Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Medications and Long-Term Risk of Cardiovascular Diseases

ADHD medication discontinuation and persistence across the lifespan: a retrospective observational study using population-based databases

Long-term stimulant treatment affects brain dopamine transporter level in patients with attention deficit hyperactive disorder

Age-dependent, lasting effects of methylphenidate on the GABAergic system of ADHD patients

Motivation

Increasing participant motivation reduces rates of intentional and unintentional mind wandering

PIB

Prokrastinering

Rastlöshet

Sen mognad

Live fast, die young? A review on the developmental trajectories of ADHD across the lifespan

Influence of relative age on diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children

Självinsikt & självreglering 

Självsnäll

Socker

Impact of sugar on the body, brain, and behavior

Sociala kompetenser

Rekommenderar Why Will No One Play With Me?

Styrkor – kreativitet

A bio-psycho-behavioral model of creativity 

Creativity in ADHD: Goal-Directed Motivation and Domain Specificity

’Shine bright like a diamond!’: is research on high-functioning ADHD at last entering the mainstream?

Grey Matter Leonardo da Vinci: a genius driven to distraction

Thinking “Outside the Box”: Unconstrained Creative Generation in Adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Sömn

Tekniska hjälpmedel

Tid

Träning och motion

The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: a review of underlying mechanisms, evidence and recommendations

How Does Exercise Improve Implicit Emotion Regulation Ability: Preliminary Evidence of Mind-Body Exercise Intervention Combined With Aerobic Jogging and Mindfulness-Based Yoga

Sweat it out? The effects of physical exercise on cognition and behavior in children and adults with ADHD: a systematic literature review

Uppmärksamhet

Utbildning

Uttråkning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *