1. Låg signalöverföring av dopamin. Antingen genom lågt dopamin eller genom en svag dopaminreceptor eller båda. Vad innebär detta? Jo, då dopamin är vilja, koncentration och motivation så behöver vi tillåtas att tanka upp dopamin genom aktivitet, rörelse, delaktighet, nyfikenhet, intresse och kanske även fara och spänning. Tvingas vi sitta still, lyssna och lyda samt göra tråkiga saker utan synbart syfte för oss så får vi stora problem. Lågt dopamin innebär också dålig konsekvensbedömning och låg impulskontroll. Så får vi tanka dopamin i våra liv så försvinner dessa problem.

  2. Hög nivå av GABA (i vissa delar av hjärna. Kan även vara låga i andra delar, vilket gör det lite rörigt) Vad innebär det? Hög GABA innebär att du har en 8 meter hög mur du ska över var gång du ska göra något. Det ger dig en enormt trög start och när du kommit igång vill du ju självklart inte avsluta. Det kan också innebära att du sitter framför muren hela dagen och kommer aldrig igång (för det som finns på andra sidan inte ger något dopamin.) Men får vi göra saker som tankar dopamin så swischar vi över muren och hamnar i hyperfokus och kan jobba 10 timmar i sträck. Däremot hatar vi att bli avbrutna, för var gång någon avbryter oss så hamnar vi bakom murren igen. Kontorslandskap, som skolan är, brukar vara rena tortyren för oss. Men nej, vi vill inte heller bli tvångsisolerade. Det är ju det man använder i fängelse när man ska gör straffet värre. (Låg GABA på ett annat ställe gör dig orolig utan anledning)

  3. Hög nivå av glutamat – hjärnans förstärkare. Glutamat förstärker alla signaler och är en del av vår personlighet. Vad innebär det? Att vi ofta är för mycket. För intensiva. För arga. För glada. För besvikna. För exalterade. Vi passar inte i den svenska lagomboxen och får ständigt kritik. kritiken gör att vi så småning om ger upp. För vårt allra bästa duger aldrig och då kan vi lika bra skita i det. Hellre vara uppkäftig än känna korkad… då vet vi i alla fall varför de NT skäller på och oss ständigt suckar. Plus att vi bör aldrig äta smakförstärkare, glutamat och jästextrakt. Dumt att äta någon vi redan har för mycket av.

  4. Högintelligent gammal klok själ men samtidigt socialt omogen. Vår hjärna mognar senare. Faktiskt ända upp till 30% senare. Det gör att vår ålder heter 10 år men vi är socialt mogna som en 7 åring. Vad innebär det? Först och främst att vi blir oerhört ojämna. Vi kan vissa saker extremt bra (på grund av intelligensen och att vi är lillgamla) och andr saker kan vi inte alls eftersom vi är betydligt yngre än vår ålder säger. Vi leker ofta med antingen äldre eller yngre. Vi kan prata med vuxna som ofta uppskattar oss mycket och inte kan förstå varför vi inte har några vänner. Jämnåriga vänner vill inte leka med oss och vi har ofta få eller inga kompisar. (Tjejer med ADHD kan ofta kompensera detta då tjejer är snabbare mogna i hjärnan än pojkar, men priset är en extrem trötthet där de sover i flera timmar direkt efter skolan. Eller biter ihop och blir utbrända innan 30.)

  5. Läckande talamus (normalt läckande för en ADHD:are, inget trasigt). Talamus samlar in ALLT som händer utanför dig och inne i din kropp. Sen ska talamus sortera och bara skicka intressant och viktigt till ditt medvetande. NT får en normal mängd information. ADHD tar in massor. Vi hör allt, ser allt, känner allt… Vad innebär det? Att vi blir störda av en fluga, av en fläkt, av skrapande stolar, av harklingar, av en fläck på frökens tröja, av pennan skrap bredvid oss… Men också att vi ser lösningar och möjligheter som ingen annan gör. Troligtvis en ADHD:are som uppfann handväskan. Kan du tänka dig vilken lyx det var att kunna samla men ändå ha händerna fria? Och en ADD:are som uppfann hjulet.

  6. ”Myror i brallan”. (Adrenalin/aceetylkolin). Här kommer skillnaden mellan en ADHD:are och en ADD:are. När dopaminet sjunker till en farligt låg nivå (vid stillasittande, uttråkning, meningslöshet = skolan) så aktiveras adrenalin/acetylkolin i ADHD:are som ta ansvar för att aktivera sig och vakna till liv igen. (Och för detta får vi skäll med orden: ”Sitt still, var tyst och lyssna”) Utan dopamin finns inte vilja, koncentration eller motivation! En ADD:are har inte denna lyxen. När dopamin sjunker undan händer inget. De stänger av och kallas felaktigt och fräckt för lata. En ADD:are har inte fått ”myror i brallan” för att de ska stanna kvar. MEN de ska göra saker som ständigt tankar dopaminet. De behöver vara stimulerade, kreativa, rörliga, nyfikna..


    Det finns lite till, men där har vi grunden. Vi är inte trasiga, nedsatta eller sjuka. Vår hjärna är annorlunda kopplad. Och samhället kräver att alla ska ner i den lilla lilla boxen och att små barn ska kunna sitta still och lyda. Djurungar får leka och busa. Kanske ska människoungar också få det? ADHD är inget fel, men ja, vi kan få extremt stora problem. Men inte från ADHD utan fram omgivningens omöjliga krav, utskällningar och suckar.


    Vill du läsa mer om detta synsätt och skapa möjligheter av styrkorna och tekniker för svagheterna?

    Föreläsning

    BOK

    Illustation: Julia Stranovska