Ja, det är en helt annan sak än att finnas i böcker, på bloggen eller i tidningar. Här skriver jag till en grupp och jag måste generalisera och förenkla för att inläggen inte ska bli 8 kilometer långa.

Jag är också beroende av läsarens inställning och ”glasögon” när jag ska nå fram i text. Kommunikationen är ju enkelriktad och möjlighet för missppfattningar är mycket större. Skämt kan läsas som ironi. Tydlighet som överdrivet. Tolkningar som sanningar.

När jag skriver så väljer jag ju ETT ämne och ofta bara EN målgrupp som mottagare. Och så spetsar jag till det lite för att nå ut i bruset. Detta gör att tusen variationer försvinner. Och det är dessa tusen variationer som jag arbetar med som kostrådgivare. Oerhört spännande. Och utmanade.

En meny fungerar inte. Alla är vi olika.

En kunskap och inriktning fungerar inte. Alla är vi olika.

Förenklingar fungerar absolut inte. Kunskapen är komplex.

Så! Vad gör jag när jag har en klient framför mig till skillnad från när jag skriver något till ”alla”? Jo jag måste få koll på min klient.

1.Vad är målet? (Denna gång var det vikten)
2. Varför når hon inte målet?
3. Varför äter hon när hon inte vill och val hon inte har tänk?
4. Varför tvingas hon börja om med något hon självvalt?
5. Vad har hon för rutiner?
6. Vad passar just henne?
7. Hur ser stress-, oro- och uttråkningsnivåerna ut?
8. Hur är hennes vänner, bekanta och arbetskompisar?
9. Hur ser hennes arbetsdag och fritid ut?
10. Hur har hon ätit de senaste tio åren? (Oerhört viktigt!)
11. Hur har hon ätit det senaste halvåret? (Oerhört viktigt!)
12. Hur ser hon på mat? Fettskrämd? Kolhydratskrämd? Kaloriskrämd? mm
13. Vad har hon för kostkunskap? Vad anser hon vara nyttigt?
14. Vad tycker hon om för mat?
15. Vad tycker hon inte om/tål inte?
16.  Hur fungerar hennes mage?
17. Värk?
18. Hur ser hennes ätbeteende ut?
19. Hur ser hennes upplagda tallrik ut idag?
20. Var finns fällorna?
21. Vilka är fällorna?
22. Hur aktiv är hennes vardag?
23. Tränar hon?
24. Är hon ofta eller sällan sjuk?
25. Är hon glad och nöjd med livet i stort?
26…. och lite till. 🙂

SEN kan jag börja jobba. Skratt. Tänk om dessa parametrar skulle vara med i ALLA i mina inlägg för att få de nyanserade. På varje fråga finns alltid minst 10 olika svar. Ofta fler. Sen ska detta sättas ihop till en helhet som ska resultera i viktminskning (just denna gången).

Planen är långt ifrån en meny. Ofta ger jag inte ens ut en meny. Klienten får ett förslag på ätbeteende, lösningar och riktlinjer. Gränser som är hållbara. Uppoffringar som är värda att göra. Ventiler som inte skapar återfall. Och ”fanatism” där det behövs. Fanatism = Regler som gäller för alltid, utan undantag. (Eftersom vi har analyserat att det är dessa undantag som hela tiden är orsaken till att de tvingas börja om).

Jag tror jag har gjort lika många planer som jag har haft klienter. Mina inlägg på bloggen har ofta med frågan: Hur känner du? Hur fungerar du? Detta för att du själv ska kunan känna efter VILKA inlägg som berör dig och vilka som du kan använda. och HUR du ska använda den tanken som skapades när du läste.

Känner du inte alls igen dig är du troligtvis inte målgruppen för just det inlägget. Skumma igenom och hoppa över 🙂

Kostrådgivning är så oerhört mycket mer än en meny. Det är det som gör det så oerhört spännande och utmanande.

Kostkunskap är så mycket mer än en sanning och fakta. Det är det som gör det så oerhört svårt men härligt utmanande.

Jag fick följa en klient som ”bara” hade gått ner 4 kilo på 10 månader. Jag fick nu chansen att verkligen hinna med alla frågor. Och hinna se hur hennes liv, val och beteenden såg ut. Jag kunde också se att hon förstått mina råd och tankar. Att hon åt som vi planerat och hur hon mådde under tiden.

Efter en lååång vår med få resultat var hon lite frustrarad. Efter en vecka med mig och med ett minus på 1.9 kilo var hon strålande glad. Går det att kopiera hennes meny för att få hennes resultat? Nix. Tyvärr. För du har inte hennes kropp, vanor, gener, ätbeteende, triggers, liv, aktivitet mm.

För vem och varför?