Hur kan man få de resultat man önskar i en studie?

Lätt. Genom design och målgrupp.

Exempel: Du vill visa att lågkolhydratkost inte funkar gällande kognition och fysisk aktivitet.

Gör en studie på 10 dagar med ett kunskapstest före och ett efter att ha lagt till lågkolhydratkost på tallriksmodellare.

Tadaaa! De kommer göra betydligt sämre ifrån sig för under de första 10 dagarna mår de flesta skit. Och så är det bevisat att ”hjärnan måste ha socker”.

Med val av tid och målgrupp fick de fram önskat resultat. Och så skriver tidningen om detta på löpsedeln!

Sen kan man ta 2 kolhydratsätande tvillingar som båda tävlar på elitnivå. En får gå över på typ LCHF. Gör tiden för anpassning för kort och låt dessa tävla mot varandra. Och så är det bevisat att LCHF inte funkar..

Smart va?

Förutom tid och målgrupp finns fler saker att ”leka med” såsom relativa och absoluta tal samt endpunkten.