Ja, det är en vettig fråga. Och en fråga som har väldigt mycket med vikt att göra. Många väljer bra val men äter stående och vid kylskåpet. Det skapar en stress i kroppen samt att du har ingen aning om hur mycket du egentligen får i dig. Jag lovar att mängden är mycket större än vad du har som uppfattning och ändå är du inte helt nöjd.

Så knepet för bra matvanor som skapar en långsiktig stabil vikt är att ALLTID äta sittande och ALLTID lägga upp maten på tallrik så du ser mängden. Kan du sen äta långsamt så är det underbart. Tempot på maten du äter kan innebära en hel del kilon upp eller ner på samma mat!! Ja, det är faktiskt så.

Hur mycket är en vettig mängd? Tallriksmodellen i sig är katastrof och att dela en tallrik fungerar inte heller. Hur stor är en normaltallrik? Det skiljer ju sig enormt. Ja menar att tallrikarna från idag går ju inte ens in i ett köksskåp från 50 talet. Skrämmande!

Jag har också en önskan att komma bort fråg räknande och vägade. Mat ska vara en avslappnad naturlgit del av vårt liv. Inte något som kontrollerar vår dag.

Min Handflatemodell är bra att starta med. En grundnivå som passar många och varifrån det sen är enkelt att hitta just Din optimala nivå.

 

En handflata med kött, fågel, ägg eller fisk, en handflata med grönsaker OVAN jord och sen 1-1,5 dl fet sås över det hela.

Jagar du vikt eller har diabetes kan du välja att öka lite på fettet. Se till att du alltid är mätt. När du hittat din rutin kan du sen anpassa mängderna efter din kropp. Några minskar lite på grönsakerna, några minskar lite på köttet/fisken, några ökar lite  på fettet. Några minskar på all mat för de upplever sig proppmätta. Några ökar lite för de känner sig hungriga.

Men ha inte för bråttom. Kroppen är långsam och trög.

Mat är inte bara ett näringsintag. Mat är social samvaro. Mat är gott. Mat är en del av livskvalitén. (Men jag kommer ihåg när maten kontrollerade mitt liv och var en enda stor fiende. Hur mycket tid och energi maten, räknandet och vikten tog av min vardag.)