”En del har höger hjärnhalva som dominerar, det är kreativitet, måla, dansa, social. En del har vänster hjärnhalva som dominerar, det innebär lätt för matte, logik, struktur. Därför kan det vara skillnad hur man lär sig…”

Jag är inte alls säker på om denna uppdelning är så enkel att tolka som vi gör. Ja, en dominant del stämmer. Men vi byter ju i ett extremt snabbt sicksackmönster. Och vi behöver båda delarna för alla ämnen. Bara att den större delen finns i en halva.
 
Summan är de två delarna är extremt större än de två delarna tillsammans. Vi fastnar ofta i detaljkunskap – den kan vara både sann och fakta. Men den är inte verkligheten.
 
Ett (lite banalt) exempel.
Beskriv mjöl – din beskrivning kommer vara sann och fakta. Vitt, torrt, flyger i vinden, svårt att svälja en msk…
 
Beskriv vatten – din beskrivning kommer vara sann och fakta.
Genomskinligt, blött och rinnigt..
 
Och sen gör vi som kroppen gör – blandar allt eftersom allt alltid samarbetar. Beskriv mjöl blandat med vatten…
 
Precis så här fungerar vår kropp. Vi är ständigt en blandning och vi missar oerhört ofta detta. Vi fortsätter med delarna en och en och försöker dra slutsats av dessa.
 
Det är sant och fakta. Men inte verklighet.
Och vår slutsats och läsning kommer bli fel.