Funderar på ADHD och ADD. Och skolan.
Och nu tänker jag så det knakar.
Jag vill skapa en ny skola! Du går 1-9 fram till du är 20 år.
Innan du går i taket, lyssna färdigt.
Vår hjärna har olika utvecklingstadier. Alla har dessa. T ex syns du inte så finns du inte innan 1 årsåldern. Abstrakt tänkande går inte att processa i en hjärna under 12 år. O s v. (Finns forskning på detta!)
Och vi är i snitt 30% senare i just denna neurologiska utveckling. Vi kan inte lära oss 6:ans matte när vi är 12 år. För den är abstrakt och vår hjärna är då bara 8 år. (Finns forskning på detta!)
Vi kan vara mogna, älskar vuxet sällskap, diskutera mogna saker med svåra ord. Det har inte med intelligens att göra. Vi är ofta överintelligenta. Det har med outvecklade system i vår hjärna som gör att vi inte ÄNNU kan hantera vissa tankemönster. (Finns forskning på detta!)
Och lär vi in i fel del av hjärnan som INTE kan t ex abstrakt tänkande så kan den delen aldrig lära sig och här kommer problemet: hjärnan byter sen inte till det rätta stället! Du har ju redan byggt upp en grund så hjärnan stannar på fel ställe i resten av ditt liv.
Varför kan jag matte? Även svår abstrakt matte? Jo, för jag vägrade när jag gick i sexan, sket i det fullständigt. Så jag öppnade inte ens upp fel ställe. Hade sen lyxen/turen av att få världens bästa mattelärare i 8:an. När min hjärna var klar på de utvecklingen av den delen. Och DÅ lärde jag mig. På rätt ställe.
Tillbaka till min skol-dröm. Du går 1-9 fram till du är 20 år. BARA för att få invänta hjärnans mognad. Men när du är 20 år så har du även en massa annan utbildning. Både gymnasiekurser och universitetskurser. Du får tillåtelse att läsa dessa utan att vara klar med 9:an.
Och då läser du det du vill och är bra på. Det som du har intresse för och som din hjärna kommer belöna dig med dopamin för. Du kan vara färdig med alla utbildningar samtidigt. Det som du ändå kommer att arbeta med när du är vuxen.
Och några kommer sen välja universitet för ett helt program.
Med den stora skillnaden från idag – du går ut skolan med självförtroendet i behåll. Du kan <3
Vad tror ni? Något jag ska tänka vidare på?
Ett svar
Intressant!
… Men jag förstod matte på djupet redan från början. Jag undrar då om jag faktisk inte har ADHD utan snarare trauma (… av att ha levt smått isolerad med en bra hemmamamma och utan mycket ungar runtomkring, och ovan vid ilska – och sen få smällen med för MYCKET jobbiga ungar i lekskolan, och sen uppöver skolan att vara snäll och känslig och intelligent och intresserad i en hård skola?)
Det här låter jätteintressant och skulle funka klockrent för adhd-are -och jag skulle gärna jobba som sån lärare, jag brukar passa på att packa på så mycket info jag kan när det öppnas en intresselucka, liksom. 😉 Naturligtvis vore det ju dyrare för att undervisningen måste bli mer individuell – men jag tror staten skulle få igen pengarna med råge.
… Själv har jag tänkt att det vore rationellt att ge nästan alla killar ett år extra på sig att mogna, för nu har de ingen chans att tävla med tjejerna i det som gäller i skolan. Forskning säger att se är 1-2 år efter i mognad vid skolstart ( Så alla skolkillar beter sig som om de har minst halv adhd. 😛 )
… Därför cementerar de en roll som hopplösa (ibland) charmiga busfrön, skapar alternativa tävlingar om vem som kan driva med systemet och andra bäst, och övar sig på att ta plats på andra vis, som de sen fortsätter med livet igenom. :/ Det måste vi göra nåt åt.
det där extra året kan de tillbringa med mycket utelek och bra manliga (och kvinnliga ) förebilder, föreningen Män kanske skulle vara intrsserad, som kunde förklara för dem hur man beter sig mot tjejer, och varför man kommer att få ett mycket roligare liv – och modigare tjejer också – om man inte är på och pushar på dem hela tiden. Lägga en grund till samtycke redan där.
Jag tror inte vi får styr på jämställdhet innan vi gör nåt sånt här.