Pluggar just nu biologisk psykologi. Superspännande!

De flesta har ju koll på att våra hjärnhalvor har olika arbetsuppgifter. Kort förklarat så ansvarar höger för kreativitet, känslor och helhet. Vänster ansvarar för språk, siffror och detaljer.

Denna uppdelning börjar först vid femårsåldern. innan dess delar hjärnan på alla uppgifter utan specialisering.

Någonstans i tomåren är uppgifterna uppdelade och hjärnhalvorna blir sen mer och mer specialiserade allt eftersom vi bli äldre.

Hm, hur blir det då vid ADHD? Hjärnans mognad kan ju vara upp till 30% långsammare än hos NT.

Vad händer när vi tvingas lära oss saker i skolan som kräver en uppdelad hjärna, men vår är inte där ännu?

Vi hamnar ju i vår årskurs beroende på vårt födelsedatum, tyvärr.

Känns lite som att det är som att försöka lära en 12-månaderbebis att cykla trots att den formen av balans inte ens finns skapad i hjärnan ännu.

Låter extremt dumt, okunnigt men även väldigt orättvist. Det kan ju få barnen att tro att de inte kan eller har svårt för något som egentligen bara kommer 2-3-4 år för tidigt.