🧠 ADHD och maten – vad bör barn med extra snabba hjärnor undvika?
Barn med ADHD har ofta en känsligare hjärnkemi – och då spelar maten en större roll än vi tidigare trott. Det handlar inte om “förbjudet” – det handlar om förståelse. Om att minska det som stör hjärnan, och öka det som stärker den.
Här kommer en lista du inte kommer hitta hos Livsmedelsverket – men som många föräldrar vittnar om förändrat hela familjens vardag:
🥛 1. Ingen mjölk från ko
Mjölk från kor med A1-kasein kan omvandlas till betakasomorfin-7 – en opioidliknande peptid som påverkar hjärnan negativt hos vissa barn. Vatten är alltid bäst, men vill du ha variation: prova kokos-, mandel- eller havredryck (utan tillsatser!).
🍞 2. Säg hej då till bröd och pasta
Produkter med gluten och snabba kolhydrater stressar systemet, höjer blodsockret och får fokus att vandra iväg. Bröd, pasta, kex och bullar är som små störningsmoment i varje tugga. Hjärnan vill ha stabilitet – inte sockerkickar.
🍔 3. Ingen snabbmat, tack
Här får du en cocktail av omega 6, socker, tillsatser och friterat fett. Inget av det är hjärnans vän – särskilt inte för ett barn med ADHD. Hemlagat vinner – varje gång.
🍊 4. Juice = flytande socker
“Men det är ju naturligt!” Ja, fast fruktjuice är ändå koncentrerat fruktsocker, utan fibrer som bromsar. Det blir som att hälla stress direkt in i hjärnan.
🍬 5. Socker – gör slut, eller åtminstone en paus
Ta bort 90 % av sockret. Klarar du 100 %? Ännu bättre. Socker stör signalsubstanser som dopamin, ökar inflammation och får energin att gå i berg-och-dalbana.
🚫 6. Inget fusksocker!
Aspartam, sukralos och deras syntetiska vänner lurar hjärnan, stör hungersignalerna och kan påverka beteende och koncentration. Bättre att vänja barnet vid riktig smak – än konstgjord “sötma light”.
🍟 7. Adjö till friterat
Friterat = omega 6 i överdos. Omega 6 i för stora mängder triggar inflammation – inte balans. ADHD-hjärnan har redan fullt upp. Låt den slippa den bördan.
🌈 8. Färg med försiktighet
Undvik färgämnen så långt det går. Vissa barn reagerar på specifika färger – särskilt rött, gult och grönt. AZO-färgerna är värst (de är som små kemiska orkaner i nervsystemet). Testa att ta bort dem och se vad som händer.
🍖 9. Summering: Ät som vi skapades för
Det handlar inte om förbud. Det handlar om att återvända till det vi vet fungerar.
Paleokost – alltså mat utan processer, tillsatser, mjöl och socker – är ofta den bästa grunden.
Tänk: farmors kök, 1940-talets råvaror, riktig mat.
Inga etiketter. Bara ingredienser.
Kolla gärna in Blå Boxen.
🧠 Vad ska barn med ADHD äta?
(Spoiler: det är inte så komplicerat – men det är inte alltid lätt.)
När hjärnan går i turbo behöver kroppen stabilitet. När impulserna står i kö för att få företräde, då behöver vi ge hjärnan byggstenar som lugnar, balanserar och stärker. Här är några nycklar:
🧂 1. Magnesium – det glömda lugnet
Många barn med ADHD har brist på magnesium. Och det märks. Inte alltid i blodet – men i beteendet.
Brist kan ge oro, irritation, rastlöshet, sömnproblem… och hos barn med ADHD även ren hyperaktivitet.
Magnesium är hjärnans motsvarighet till ett varmt bad och en trygg famn. Ge gärna via kost (nötter, gröna blad, frön) eller tillskott.
🐟 2. Omega 3 – hjärnans fettfilter
Omega 3-fettsyror – särskilt DHA och EPA – är som smörjmedel för tankarna. De dämpar inflammation, reglerar signalsubstanser och stärker fokus.
Och nej, fiskpinnar räknas inte. Det behövs fet fisk eller ett riktigt tillskott med hög dos DHA/EPA (inga genvägar, bara hjärnvägar!).
🍽 3. Summeringen – ät som om året var 1949
Kasta ut ultraprocessat. Bjud in råvarorna.
Ät det vi är skapta för att äta – den mat som kroppen känner igen. Inga e-nummer, inget fusk, inga etiketter med 27 ingredienser.
Bara riktigt käk, gärna som farmor lagade det: smör, kött, rotfrukter, ägg, fisk, grönsaker.
Och ja…
Det kommer att bli bråk. Det kommer bli förhandlingar, mutor, gråt och “men alla andra får!”.
Det kan kännas som att du satt igång ett kostkrig utan slut.
Men jag lovar – det är värt det.
Inte för att det blir enkelt.
Utan för att du får tillbaka något större:
Ett barn med mer balans, mer glädje, mer kontakt.
Och när jag ändå sitter här och läser igenom det jag just skrivit, så slår det mig…
Det mesta här gäller ju alla barn.
Ja, egentligen alla människor.
För det som är riktigt bra för ett barn med särskilda behov –
är ofta riktigt bra för alla barn.
Och väldigt ofta även för oss vuxna.