Nu har vi nog otur när vi tänker i skolan och gällande våra Energibarn?
Nu har vi nog otur när vi tänker? Skolan måste värna om våra Energibarn!
Hur många av er arbetar med det ni är absolut sämst på? Hur många av er har som fritidsintresse det ni har som svårast för?
Hur många av er satsar på era svagaste sidor?
Troligtvis och förhoppningsvis ganska så få, eller ingen.
Vem drömmer om att få arbeta med det du är bäst på och som du upplever roligt och stimulerande?
Vem väljer ett fritidsintresse som ger egenstimulans och utmaning?
Förhoppningsvis många.
Hur tänker skolan när man ska ”träna” på det som man är sämst på? För att blir jämndålig i mycket?
Varför inte ge barnen, redan från ung ålder, möjligheten att bli specialister på sina starka sidor. Tänk vilket självförtroende och vilken självkänsla det hade blivit.
Har du dålig finmotorik ska du väl inte sitta i timmar och ”rita” vackra bokstäver! Du kommer ändå inte som vuxen arbeta med kalligrafi. Och du kommer med enkelhet kunna kompensera detta med en dator.
Vi slösar bort våra barns unikt kreativa hjärnor. Speciellt superhjärnorna med ADD/ADHD.
Tänk om de fick utveckla sina specialförmågor och bli bäst på något som de troligtvis kommer att arbeta med i framtiden.
I stället för att knäcka barnen med 9 år av misslyckande. Helt i onödan. Bara för att ”så ska det vara” och ”så har det alltid varit”.
Vad är ”syftet” med att ”rita” bokstäver för att de ska vara fina?
Nä, nu har skolan otur när de tänker.
Låt fågeln flyga.
Fisken simma.
Apan klättra.
Och Mullvaden gräva.
Det är barnmisshandel att tvinga:
Fågeln att gräva.
Fisken att klättra.
Apan att simma
Och mullvaden att klättra