Anpassa inställningar för samtycke

Vi använder cookies för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan.

De cookies som kategoriseras som "Nödvändiga" lagras i din webbläsare eftersom de krävs för att möjliggöra webbplatsens grundläggande funktioner. ... 

Alltid aktivt

Nödvändiga cookies är avgörande för webbplatsens grundläggande funktioner och webbplatsen fungerar inte på det avsedda sättet utan dem.Dessa cookies lagrar inga personligt identifierbara uppgifter.

Inga cookies att visa.

Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.

Inga cookies att visa.

Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.

Inga cookies att visa.

Prestanda cookies används för att förstå och analysera de viktigaste prestandaindexen på webbplatsen som hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.

Inga cookies att visa.

Annonscookies används för att leverera besökare med anpassade annonser baserat på de sidor de besökte tidigare och analysera effektiviteten i annonskampanjen.

Inga cookies att visa.

Min ADHDhjärnas ojämnhet.

Jag kan lära mig svåra saker – om det är kul. Biokemi, anatomi, fysiologi och biologi är jätteenkelt.
 
Citronsyracykeln är en baggis.
 
Och att hålla 100-tals fakta i minnet samtidigt så länge de följer en röd tråd och håller logisk är inga problem.
 
Jag kan föreläsa om en sak och hitta svaret på en fråga i ett helt annat ämne på någon sekund – behöver bara titta snett uppåt så plockar min hjärna fram det den ska.
 
Jag kan sätta ihop system av hundratals detaljer, exempelvis kroppen.
 
Men jag kan inte hitta. Jag har svårt att få ordning på ett schema. Jag kan inte lära in det enklast om det inte har ett sammanhang. Tråkiga saker utan syfte fastnar över huvudtaget inte.
 
Jag får inte struktur på universitetsstudierna. Vet inte vad vi ska göra på de olika lektionerna.
 
Jag kan inte sitta still. Jag kan inte lyssna i mer än 15 minuter utan att få delta. Sen hör min hjärna inget mer.
 
Jag kan inte rutiner eller komma ihåg att hämta posten.
 
Jag fattar inte syftet med vissa av våra uppgifter.
 
Jag kan glömma hundarnas kisserunda för min hjärna fastnar på något annat. Jag kan inte multiplikationstabellen (fortfarande) men hade femma i betyg på Naturvetenskaplig linje i matte.
 
Jag kan ha oerhört stökigt runt omkring mig men allt måste samtidigt bo på ”sin” plats.
 
Jag vet vad jag har allt i min röra.
 
Jag vet var saker ligger i lådorna på ”vinden” efter 5 år.
Men jag kan inte sortera papper, hålla ordning på bokföringen eller lämna in saker i rätt tid.
 
Det gör att jag är extremt ojämt. Totalt överlägsen på vissa saker och helt värdelös på andra. I en salig röra.
 
Hade jag fått läsa in dessa 3,5 år själv på 1 år hade jag haft högsta betyg och fixat det galant. Hade jag fått läsa på ”mitt vis” hade jag mått bra och haft en massa energi.
 
Att orka dra ut det på 3,5 år kommer bli en av mina största utmaningar någonsin. Jag är nyfiken på hur min energi kommer se ut, hur min trötthet kommer påverka mig och hur min glädje kommer påverkas.
 
Redan nu är jag betydligt tröttare än på 15 år.
Inte för att jag har mycket att göra utan för att min hjärna nu bor i en miljö som den absolut inte är anpassad för.
 
Den är förvirrad och uttråkad.
 
För en vecka sen bodde den i sin perfekta miljö – helt utan rutiner, fullbokad och superstimulerad. Och var trygg & pigg.
 

Var bor din hjärna bäst?

Vill du att jag kommer och föreläser för din arbetsplats eller skola? Maila mig på anna@annahallen.se
 
https://www.adlibris.com/se/bok/energibarn-20-9789082729603

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *