Skjut budbäraren så slipper vi prata fakta

Vad är det som får MLM-företag att samla så många lojala medarbetare?
 
Och varför blir det snabbt personliga påhopp på de som ifrågasätter produkterna som ska säljas?
 
Kritiskt granskande och ifrågasättande får de på möten lära sig är ”svartmålning”. Och de som framför det kritiska tänkandet kallas för ”haters”.
 
Men ”sånt” håller inte ”vi” på med. ”Vi” pratar bara fördelarna och de underbara resultaten. Vi fokuserar på det ”goda”.
 
Jag tror det är tre faktorer.
 
1 Beroende
2 Belöning
3 Gemenskap
 
1 Beroende – om du lyckas inom ett MLM-företag (de flesta lyckas inte) så hamnar du på en lön du inte kan få från det livet du lämnade.
 
Om du vill sluta så måste du gå tillbaka till ett liv du har valt bort av någon anledning samt sänka din lön. Skrämmande tanke för många.
 
Om du arbetar dig upp på ett vanligt företag kan du söka motsvarande tjänst med samma lön på många andra ställen.
 
Det kan du inte från ett MLM-företag. Du är beroende. Och detta skapar en gränslös lojalitet. För du har inget val. Och alla vet vad som händer om man petar och rör i beroende. Aggresivt försvarande!
 
2 Belöning – på två plan. Du vill hjälpa och när någon mår bra blir du glad = belöning. Du vill få alla dessa bilar, resor, bonusar, fördelar och den höga lönen så du blir ekonomiskt oberoende.
 
Per automatik så samlar MLM-företag bara de som fått en fördel runt om sig. Alla andra lämnar naturligtvis företaget. Så på ett stormöte med hundratals positiva hurrandes och applåderandes människor är det lätt att få uppfattningen att detta fungerar till 100%. ALLA är ju så nöjda.
 
Men hade vi stoppat in alla missnöjda och alla som inte fick något resultat alls, på samma möte hade vår samlade uppfattning om verkligheten blivit en annan.
 
Så dessa stormöten är för att bygga en anpassad verklighet i din hjärna. Din hjärna kommer tro att eftersom alla i rummet är så nöjda så är detta något bra. En mäktig form av hjärntvätt.
 
Och du vill hjälpa. Och nu har du hittat det enda rätta. Hur kan någon elak person vilja förstöra detta?
 
Nästa belöning är pengar, ära, rikedom och underbara lyxresor. Och nu finns denna möjlighet för alla – även dig.
 
Nästa gång kanske det är du som står där uppe och alla hurrar.
 
Och så kommer jag eller någon annan med fakta som kan slå hål på din dröm. Klart du blir arg.
 
Skjut budbäraren!
 
Och eftersom all utbildning kommer från det säljande företaget så kan du inte biokemi eller näringsfysiologi utan har bara utantill lärt dig försäljningsargument såsom ”Forskare har faktiskt plockat fram detta till astronauter” och ”det är lika mycket fruktos som i ett äpple”.
 
Många av er vet nog inte hur fruktos ser ut som molekyl och hur den påverkar våra celler i kroppen. Och vem vill äta ”rymd-mat”?
 
Okunskap brukar sluta med personliga påhopp och att förringa och ifrågasätta budbäraren, för att man ska slippa diskussionen om själva ämnet. Som man inte behärskar.
 
Om vi kan skapa en bild av att budbäraren är elak, avundsjuk, okunnig, ”varit i bråk förut”, gör det av egen vinning, vill bara ha uppmärksamhet eller vad det nu kan vara – ja då behöver vi ju inte lyssna på buskapet.
 
För vem vill lyssna på en ”sån”!
 
3 Gemenskap – vi och dom! Gäng skapas så här. Vi och vår gemensamma fiende, dom.
 
Nu tillhör du en grupp som bara vill väl. Den snälla gruppen. Ni som hjälper och vill få andra att må bra. Och så kommer ”dom” som ni kallar ”haters”. en sån vill man inte vara. ”Dom” vill bara förstöra, ”dom” lägger sin tid på ”smutskastning.
 
Men ”vi” vill bara väl <3
 
Tillhörighet är en grundfunktion som är oerhört viktigt för ett bra liv. MLM-företag bygger strategiskt och medvetet upp detta i sin företagsform. Såsom många gäng gör.
 
Och ifrågasätter du inom gruppen så får du snabbt en känsla av att du gjort fel. Man ifrågasätter inte en gängledare och gruppens regler! Då är man inte lojal. Fortsätter du att hävda att kritiken kanske inte var så fel i alla fall så blir du utesluten.
 
Så för att få belöningen och gemenskapen så måste du vara lojal och kramas, klappa och hurra.
 
Och då du är beroende av inkomsten för din vardag så har du inget val annat än att följa strömmen.
 
Och så dyker en person som jag upp.
 
Jag påverkar ditt beroende. Du kanske till och med fick en lägre lön denna månad på grund av just mig. Klart du blir förbannad.
 
Jag påverkar och ifrågasätter din belöning. Du vill hjälpa och någonstans når det fram att produkten kanske inte är så bra som du trodde. Plus att jag tog dig ännu längre bort från den där lockande resan. Klart du blir förbannad.
 
Men gemenskapen den blev bara starkare. Ni fick nu en gemensam fiende – Anna! Ni är bra – hon är dum. Det är detta som får dessa företag att går vidare och blomstra. Och toppen vet detta, så trots en jobbig storm just nu så vet de att de lever vidare. Lite starkare än innan.
 
Ibalnd går MLM-företagen ut med meddelandet ”Svara inte Anna, låt stormen ebba ut så kan ni snart arbeta vidare som innan”.
 
De vet att alla stormar mojnar. Så även denna.
 
Ni manipuleras nu snabbt att ifrågasätta mig. Så företaget håller era tankar borta från sakfrågan. Innehållet på produkten.
 
Alla diskussioner på nätet är nu om Anna, om ”haters” och om ”svartmålning”. Så slipper man smidigt ifrån det viktiga och det enda som denna fråga faktiskt handlar om – Innehållet!
 
Jag stannar vid innehåll.
Vad väljer du som återförsäljare att göra?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *