När jag ska föreläsa på skolor om barn med särskilda behov får jag oftast munkavel gällande kosten. Jag får helt enkelt inte prata mat. Jag trodde att många skolor hade barn med koncentrationsproblem. Trodde att alla ville öka barnens IQ. Trodde att många ville få en lugnare skolgård och en lugnare lektionsmiljö.
Men jag har kanske fel.
Jag blir personligen både besviken och lite upprörd. Antingen bryr man sig inte. Eller så tror man inte att maten har någon betydelse. Eller… Jag vet faktiskt inte. Hoppas att de inte tror att barnens koncentration är påverkningsbar från skolans personal. Koncentration sitter i hjärnan. Lärarnas uppgift är att fånga upp så mycket av den befintliga koncentrationen som möjligt.
Allt i vår kropp är byggt av det vi äter, klart att det påverkar. Hormonerna som vi blir glada av, som vi blir arga av mm, är byggda av proteiner. Vår hjärna som kontrollerar humör, koncentration och förmåga byggs av fett och proteiner. Vi kan välja byggstenar som fungerar eller byggstenar som bara nästan fungerar.
Har du ett energibarn behöver du vara lite mer noga i ditt val av mat. Dessa barn kräver lite mer. Men med kunskap är det faktiskt inte så svårt att skapa bästa möjliga förutsättningar. Naturligtvis så försvinner inte problemen, men de blir så små som de bara kan. Med fel mat kan du öka problemen. Faktiskt till och med SKAPA dem.
Det finns studier som visar att Omega 3 är bättre än Ritalin.
Det finns färgämnen som skapar ADHD liknande symptom. Och dessa ÖKAR problemen för de som redan har ADHD.
Det är visat att för mycket omega 6 i förhållande till omega 3, minskar din intelligensförmåga, ökar våldet och minskar koncentrationen.
Barn med ADHD tar hand om socker och kolhydrater i en annan hastighet än vad de som inte har ADHD. (Av denna anledning är energibarn ofta kolhydratomaner. Älskar skräpmat och socker. Och mår inte alls bra av det)
Vem vill äta skolmaten? Och om nu våra stackars barn tvingas äta denna omega 6-fulla, kolhydratturbomaten så bör vi i alla fall skapa vettig mat hemma. Så vi kan kompensera upp katastrofen så mycket som möjligt.
Det går att påverka mycket, men det sker genom kunskap och eget ansvar. Jag kommer envist fortsätta. Hoppas att fler får kunskapen att ge sina barn bästa möjliga förutsättning. Hoppas fler ser möjligheten att ge sina barn rätt byggstenar att bygga koncentration, IQ och friskhet av. Hoppas att fler förstår att de KAN påverka själva.
Jodå, jag ÄR lärare och har arbetat i skolans värld. Jodå, jag jobbade då i stort sett bara med gänget energibarn. Nej, jag åt inte i skolmatsalen. *ler sorgligt* Men jag försökte att samla upp energibarnen efter skollunchen. En inte allt för enkel uppgift.
10 svar
Så sant det du skriver! Innan lchf trodde jag inte på kostens betydelse mest för att det var knöligt att lägga om (det är ju ovanorna som är svåra att lägga om). Nu småfasar jag över att sonen får äta i skolmatsal när han börjar förskoleklass där maten inte är lagad från grunden som den är på hans förskola nu. Tack och lov har kommunen så smått vaknat ur sitt slummer men jag tänker inte ge mig heller. Jag ska propagera för bra mat!
Jag har en pojke som har koncentrations svårigheter men han är inte aktiv utan mer åt det andra hållet. Gäller samma sak där att man ska dra ner på mjölk och kolhydrater…försöker få i honom extra omega 3 men det är svårt, han är 13 år.
Jag tänkte köpa din bok sen, men står det mest om energi barn, jag antar att du då menar de aktiva barnen eller ?
Hypoaktivitet är också ett problem och grunden är densamma. Att jag fokuserat på hyperaktivitet är för att det är de barnen som oftast är uppe till diskussion.
När jag pratar om Energibarn är det både de som själva har energi men också de som tar lite extra energi av oss runt omkring. Boken handlar mest om barn som utåtagerar men också om grundbristerna som koncentration, perceptionssvårigheter, impulskontroll och social förståelse.
Kosten överensstämmer för alla barn, men speciellt för barn med NPF problematik.
Hoppas att du kommer att tycka om boken.
Det är nog inte så konstigt att du inte får prata kost på många skolor. Idag är kommunerna uppbyggda på ett annat sätt än förr.
Den kommunen där jag jobbar i är det en förvaltning som ansvarar för skolan- dvs, lärarna, eleverna och den administrativa personalen, en annan förvaltning som anvsarar för byggnaderna och en tredje som ansvarar för maten. Den ena förvaltningen kan knappt påverka den andra trots att man samarbetar (?). Man blir bra knäckt när man försöker väcka en fråga över ”gränserna”, det är inte lätt!!
Så om du skulle ta upp kosten inför lärare finns det ändå inget de kan göra och vad är då meningen att göra det??
Det känns hopplöst, eller hur?
Men jag är evinnerligt envis. 🙂
Det ska du vara!! Det är jag med! Skam den som ger sig, eller hur?
Jag är en riktig pina, jag jobbar inom kommunen på en grundskola och jag har börjat göra rejält med väsen i en annan förvaltning. Allt för att maten i skolan ska bli bättre!
Härligt! Fler ”pinor” behövs!
När jag var vikarie på en liten skola på landet där jag bor och berättade att jag var sockerberoende och därmed kunde ta med mig min egen mat till skolan så sa matsalspersonalen strikt nej, de skulle servera mig den mat jag ville ha, bara jag berättade vad jag åt och inte åt. DÄR kan man tala om engagemang och service!
Hej Anna!
Nu har jag läst en del här om skolmaten och jag blir inspirerad av dina tankar. Jag har en son som går i IFK Göteborgs privata fotbollsskola, Änglagårdsskolan. Deras mat är katastrof och jag undrar om du skulle vilja försöka påverka skolans ledning att förändra barnens kost. Jag har kontakter i skolan och skulle kunna hjälpa till att ordna ett möte. Hoppas verkligen att du är intresserad. Jag tror verkligen att barnen skulle må bättre och prestera bättre också för den delen. Barnen är väldigt aktiva och tränar mycket. Hör gärna av dig vi mail. Tack för en bra hemsida
Hej Sandra!
Jag föreläser en hel del på skolor om kostens betydelse och kommer gärna till Göteborg.