Å sen sist men inte minst Herbalife!

Trivselkilon

Vad tycker jag om detta? Min persoliga uppfattning hittar du nedan:

Formula 1 Express

En måltidsbar som alltså ska ersätta en HEL måltid.

Herbalife lägger fram viktiga fördelar:

”Kalorikontrollerad, endast 207 kcal per bar.”
Min fråga blir då: VARFÖR skulle du vilja kontrollera kaloriintaget? Vill du inte kontrollera fettinlagringen?

”Hög halt av kostfibrer och sojaprotein ger oförminskade energinivåer och hjälper till att ge en längre mättnadskänsla.”

Kostfibrer (hårda fibrer, fullkorn) skapar mag- och tarmproblem för ända upp till 40% av den vuxna befolkningen. Ännu högre siffror för barn och tonåringar.
Sojaprotein är oerhört omdiskuterat i negativ bemärkelse. Och på vilket sätt ger sojaprotein oförminskade energinivåer? Vad betyder den meningen? Och hur får de ihop att fibrer och proteiner ger samma effekt? Vet de var de talar om?

”Lågt glykemiskt index (GI).”

”Innehåller soja.” Det brukar innebära att de även innehåller bensin.

7 st bars för 193 kr… vilket kap. (För försäljaren)

Och här kommer den en kilometer låååånga innehållslistan:

Sojagranulat – sojaprotein i färsform.

Fruktos-glukossirap – socker av värsta värsta sorten.

Sojachips:
Sojaprotein – det omdiskuterade sojaproteinet.
Tapiokastärkelse – socker i annan form
Salt – ok

Mjölkchoklad:
Socker – visst är detta en bra måltidserättning?
Kakaosmör – bra, men en middag?
Helmjölkspulver – ok
Kakaomassa – bra

Sojalecitin
– den sojaprodukt som troligtvis innehåller störst mängd bensin av alla sojaprodukter. Ska vi verkligen äta bensin?
Smakämnen – För att det fattas goda naturliga smaker?
Glukossirap – socker av värsta sort
Polydextros – en kolhydrat mittemellan fibrer och stärkelse
Sojaprotein – igen…
Oligofruktos – blir som fibrer eftersom vi inte kan bryta ner oligofruktos. Alltså bakteriemat. Bra.

Extruderade cornflakes med choklad:
Majsmjöl – snabb kolhydrat värre än vanligt vitt socker. Tillhör värstingarna.
Vetemjöl – snabb kolhydrat värre än vanligt vitt socker
Fettreducerad kakao – ok
socker – Sicken utsökt middag!

Vetemjöl – jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Salt – ok
Smakämnen – för att vi ska få ner sörjan?

Fruktos – Det mest fettbildande socker vi kan äta.

Chokladdroppar:
Socker – imponerande att de får kalla detta för måltidsersättning.
Kakaomassa – ok
Kakaosmör – ok
Lecitin (emulgeringsmedel) – se Cambrigesörjan
Vanilj – waow, kan det vara äkta vanilj? Då blir jag lite impad.

Jag ger upp. Det blir inte bättre. Listan är lååång. Jag hoppar över slutet. Förutom mer skräp kommer sen alla vitaminerna upprabblade (som vanligt). Först skapar de en skräpprodukt, sen fyller de på med vitaminer och mineraler och DÅ blir det bra, kalorisnålt och nyttigt? Ren och skär idioti.

Måltidsersättning? Nej. Bara ett sätt att lura pengar av en sockerberoende men högsta önskan att gå ner i vikt.

66 svar

  1. Det är helt bedrövligt…att vi i vårt upplysta tidevarv fortfarande stoppar i oss mängder av socker och onaturliga tillsatser i tron att vi snabbt ska gå ned i vikt. Tillverkarna blir miljonärer på vår desperation,och i slutändan är det säkert många som bantar sönder sina kroppar och efter ett antal försök med Herbalife/Cambridge/Modifast/Nutrilett och allt vad de heter inte längre kan gå ned ett endaste gram i vikt…då har de förlorat på alla fronter, allt medan tillverkarna av dietprodukter skott sig på deras okunskap.

  2. Hu, vilka hemska matsubstitut det finns..

    Kostdoktorn skriver också om dessa bedrövliga Lowcarbprodukter idag, som formligen svämmar över affärerna i USA.
    Vi får alla hjälpas åt att se till att de inte blir en stor produkt här i Sverige, genom att bojkotta såna här påhittat nyttiga produkter.
    Och sprida kunskapen om dem, som du gör på ett väldigt bra sätt, Anna 🙂

  3. Jag håller med Birgitta, marknaden i Sverige är ingenting jämfört med den i USA..lustigt nog tycks fetträdslan fortfarande frodas där, trots att Atkins lanserade sin metod redan på 70-talet. I butikerna där trängs lättprodukterna på hyllorna, och det finns lättvarianter av precis allting, t o m bacon…! Och massor av socker/sötningsmedel i allt, från fettfria muffins till fettfri majonäs. Samtidigt finns det inget annat land i världen där det finns så många överviktiga eller feta människor – jag läste häromdagen att två tredjedelar av amerikanerna är överviktiga. Ändå tycks de inte sätta något som helst samband mellan övervikt, låg fettkonsumtion och högt sockerintag. Det är lustigt, men det här är ett område där Sverige tycks ligga FÖRE USA och inte tio år efter som så ofta är fallet…vi för åtminstone en diskussion kring kolhydrater, socker, fett och vikt, även om vi har en bit kvar och livsmedelsindustrin är både stor och mäktig.

  4. Hej Anna,

    Jag tycker att det även kunde vara intressant att titta lite på Fredrik Paulúns produkter. Detta är hans müsli med blåbär och vanilj som jag åt med stor förtjusning eftersom jag trodde att allt som bar Paulúns namn var nyttig och bra mat…och så blev jag vrålhungrig en timme efter att ha ätit hans müsli. Detta innehåller den:

    Ingredienser
    Havreflingor med vanilj (havreflingor, oligofruktos, vetestärkelse,
    vaniljextrakt 2%, vegetabilisk olja), branflakes(fullkornsvetemjöl, vetekli,
    kornmalt, salt), havreflingor, veteflingor, rågflingor, kornflingor, pumpafrö
    7%, puffad quinoa 2% , blåbärsgranulat 2% (maltodextrin, blåbär,
    förtjockningsmedel natriumalginat (kostfiber), torkade blåbär 1%
    Näringsinformation Per Per portion GDA* % GDA*
    100 g 45 g per portion
    Energi kJ/kcal 1450/340 653/153 8350/2000 8%
    Protein g 12 5,4 50 11%
    Kolhydrater g 61 28 270 10%
    varav sockerarter g 2,4** 1,1 90 1%
    Fett g 5,5 2,5 70 4%
    varav mättat fett g 1,1 0,5 20 3%
    Kostfiber g 12 5,4 25 22%
    Natrium g 0,2 0,1 2,4 3%
    motsvarar koksalt g 0,5 0,2 6 3%
    Tiamin (vitamin B1) mg 0,3 0,1 1,4*** 7%
    Järn mg 3,7 1,7 14*** 12%
    Zink mg 3,1 1,4 15*** 9%

    Nog finns det en del socker här också, även om müslin kanske är nyttigare än Cornflakes? Den marknadsförs som ett GI-vänligt alternativ som håller blodsockret på en låg och jämn nivå. ÄR detta verkligen ett bra alternativ; inte för en LCHF-are, antar jag, men för någon som vill äta GI-mat?

  5. Jag har länge uppfattat Paulúns produkt som (relativt) hälsosamma alternativ till många andra produkter, men bara för friska, smala personer som tränar mycket. För kraftigt överviktiga och sockerberoende funkar de inte alls, det är min erfarenhet, och jag har prövat både hans olika müslisorter och brödmixer utan vare sig viktminskning eller minskat sug som följd.

  6. Jag ska kolla in Pauluns. Däremot kan jag snabbt hålla med Catti. De är ett bra alternativ om man nu ska äta dessa produkter. Bäst på marknaden till och med. Frågan är dock, ska vi verkligen äta detta?

  7. På tal om Herbalife så hittade jag den här länken i en broschyr jag fick med provburk på Cocosa. Intressant tänkte jag och gick in där, personen som fanns i broschyren skrev om att de levde på stenålderkost och mådde så bra av det etc. Och så visar det sig att hon jobbar med Herbalife och säljer och rekommenderar deras produkter! Kan det gå ihop med lchf och stenålderkost?
    http://www.balansertmat.no/
    Hälsn Cathy

    1. Herbalife pratar hela tiden om att det fattas en massa näring i vår kort och att det inte är ett bantningspreparat utan ett kosttillskott…

      1. Visst gör det ju det när folk hoppar över frukosten ibland även lunchen, slänger i sig ett skrovmål till middag. Så ser det ut för en del nu för tiden. För de som har kunskap och äter enl. alla konstens regler vilket är otroligt svårt för en vanlig Svensson..då fattas det antagligen mycket lite. För 30 år sedan var det ett bantningspreparat men inte idag.

  8. Hej!
    Har en fråga om HERBALIFE. Efter att ha läst om kolhydrater i olika sidor har jag börjat ifrågasätta HERBALIFES produkter. Tyvärr får jag inga riktiga svar eller svar som inte känns genomtänkta.
    När jag har läst innehållsförteckningarna i deras produkter slås jag av att de innehåller mycket kolhydrater varav sockerarterna är en stor del. Sockerarter som Fruktos, glukossirap och E950 i sina produkter börjar göra mig konfunderad.
    Det svar som jag har fått är att man måste tillföra socker i produkterna för smakens skull! Dessutom måste man få i sig kolhydrater för hjärnan och energi m.m.
    När jag framför att kolhydrater, framför allt sockerarterna omvandlas till fett , blir svaret att det är därför man har protein i sina produkter som skall ”slå” ut kolhydraterna. Därför skall man också tillsätta extra protein.

    Önskar att få ett svar .

  9. Ser at det er en hel del ”kunskap”om Herbalife her.Bara en fråga.Nogon som har provat Herbalifeprodukter seriøst.

  10. Jag har i stort sett provat allt. Tyvärr.

    Jag ser bara inte nyttan av dyra tilläggsprodukter när det finns mat. Och varför blanda i så mycket skäp i något som ska vara bra. Varför inte bara det nyttiga i så fall?

  11. Pingback: Matfusket » Blog Archive » Anna Hallén
  12. I Herbalife strävar man efter balans och för balans krävs protein, fett och kolhydrater. Därför innehåller Herbalifes produkter kolhydrater. Det är ingen ”low fat” eller ”low carb”. Det är en diet som följer livsmedelsverkets rekommendationer – iso – alla delar i balans.

    Och något skräp finns det inte i, men för att någon ens ska vilja äta det så måste det smaka gott och då behövs det smaksättning. Inte konstigare än så. Det är dessutom godkänt för barn, gravida och ammande, vilket det knappast hade varit om det fanns något konstigt i det.

    1. Det är mycket som är godkänt för barn och gravida som vi aldrig brukar äta. Varför pulver och bars när det finns mat?

      Och varför proppfullt med olika sockerarter som kroppen inte behöver? Och varför ska alla delar vara i balans om kroppen inte går på den balansen? Och varför sätta samman något som mskar så illa att det måste smaksättas när det finns god vanlig mat?

  13. Jag har en bekant som gått ner 40 kg med Herbalife, så någonting bra måste det ha varit. Hon har inte motioneret särskilt mycket heller.

  14. Du kan gå ner i vikt med alla metoder. Det är inte speciellt svårt. Det viktiga och svåra är att inte gå upp igen.

    Jag är jätteglad för din bekants skull och hoppas verkligen att hon lyckas i längden. Det finns alltid några få som verkligen får det att fungera.

  15. Jag känner många, vänner och familjemedlemmar som använt Herbalifes produkter, gått ner allt från ett par kilo till 40 kilo!! Och behållt detta ett bra tag nu, själv dricker jag en shake till frukost och har minskat en storlek från 38 till 36 utan att träna mer än vad jag gjorde innan och väger exakt detsamma, min fettprocent har minskat men muskelmassan ökat, är inte det fantastiskt!! Innan åt jag inte frukost, det var krångligt o tidskrävande på morgonen att få i sig något stadigt och bra. Så visst kan det vara perfekt att någon gång slippa tänka och få i sig ”snabbmat” som faktiskt får dig att må bra?! För som jag ser det är Herbalife mitt ”Happy Meal” när jag inte har tid eller lust att ställa mig o laga mat men ett mycket bättre alternativ än pizza eller McDonalds. Så man kanske inte ska klaga på Herbalife, som ger människor som inte har tid eller kunskapen att ordna sig riktigt bra mat på egen hand, ett alternativ! Jag fortsätter i alla fall med min shake varje morgon resten av livet för jag mår toppen, så så farligt kan det inte vara…

    1. Det är underbart när det fungerar. Jag förstår bara inte varför man ska dricka dyra pulver när det finns god mat.

      Plus viktigast av allt. Hälsan! Kroppen vill inte dricka näring. Tänder, mage och tarmarna vill arbeta.
      Farligt? Nej, det tror jag inte. Bara ett mindre bra val än mat som vi är skapta för.

      1. Jag måste också få försvara Herbalife. Har ätit deras produkter en lång tid nu och för min hälsa har inget annat fungerat. Min kraschade mage tål inte vanlig mat, mått dåligt av alllt.. Men idag mår jag bättre än jag gjort på säkert 10 år. Tar min shake varje morgon och min aloevera juice. Det finns otroligt mycket forskning bakom dessa produkter. Banta kan man göra med vilka produkter som helst, men att få tillbaka hälsan…då ska det vara något bra. Tror ingen av er som klagar på Herbalife ens provat det. Och det handlar inte om några få som testat det utan det är flera miljoner männskor i över 70 länder. Vilken skitprodukt håller dessutom i 30 år med så många nöjda användare??

        1. Vad i Herbalife är så bra? Kan det vara aloe veran? Var är skillnaden mellan tex Nutrilätt och Herbalife rent innehållsmässigt?

          Och tyvärr finns det oerhört mycket skräp som överlevt i 30 år. Härdat fett, margariner, viktväktarna mm. Så det är ingen garant för kvalite.

          Däremot måste jag skicka ett grattis för att du hittat din väg till hälsa. Skönt att höra att du nu mår bra.

  16. Ni borde inte kritisera andra företag och andra produkter när ni inte kan något om dom och hur de fungerar. Ni har förmodligen inte ens testat några produkter och ni har bara en jävla åsikt om allt. Många produkter är bra och de hjälper människor men passar inte dock alla människor så är det. Lägg ner ert skitsnack en gång för alla. Eller så kan de vara så att ni har testat några av produkterna själv och blivit besvikna av dom och sen trackar ni på dom efteråt. Finns alltid en annledning var det ej funkar och den ligger oftast HOS DIG!!!!! INGET PÅ PÅ PRODUKTEN; DET ÄR DU SOM INTE ÄR REDO FÖR EN FÖRENDRING I LIVET!!!!!!!!!

  17. Som verksam terapeut rekommenderar man ofta olika former av kosttillskott preparat till sina kunder. Jag var ganska nöjd med dem preparat jag rekommenderade men när jag i november 2007 kom i kontakt med Herbalifes inre näringsprodukter blev jag väldigt imponerad av dem resultat jag själv fick! Utan att använda produkterna för viktnedgång försvann 3 kg bukfett och den ”baby-mage” jag haft kvar i 16 år sedan mitt barn föddes. Jag har samma konfektionsstorlek nu som innan Herbalife, storlek 38, men kläderna sitter så mycket snyggare och jag har aldrig varit så stolt över min figur som nu. Väger mer än för tre år sedan men har plattare mage.
    Hela mitt liv har jag lidit av förstoppning och på senare tid hemorojder, blödningar och klåda i ändtarmen men med Herbalifes produkterna är det ett minne blott.
    Under fem år plågades jag av klimakteriebesvär som innebar dåligt humör på dagarna och svettningar på nätterna. Nu har jag inga problem alls!
    Tidigare sov jag oftast 1-2 timmar efter lunch för att orka med mina kunder på eftermiddagen. Numera vaknar jag på morgonen utvilad efter nattens sömn och har massor med energi under hela dagen.
    Underbart att som mogen kvinna må och känna sig i toppform. Därför rekommenderar jag produkterna till ALLA som kommer i min väg.
    Många toppidrottare använder Herbalife, passar alla som lever ett stressigt liv, stora och små….
    Kroppen behöver alla makro- och mikronäringsämnerna. Ät mat som innehåller bra fetter, långsamma kolhydrater, fibrer, proteiner från både djur och växtriket och komplettera kosten med Herbalife produkterna för att uppnå dina vikt-, idrotts- eller hälsomål.
    Vad ska till för att DU också ska uppleva skillnaden?
    Läs mer om forskning, studier m.m.
    http://www.herbalifeviktkontroll.se/
    http://www.herbalifeforskning.se/
    http://www.herbalifesports.com/

  18. Jag har oxå provat Herbalife.
    Shaken funkar inte om man inte äter deras piller.
    Så sa iallafall ”min” Herbaliferepresentant”.
    Jag testade i 3 månader och om jag var kass i magen
    innan så blev det bara värre. Hård och gasig blev resultatet.
    Om jag gick ner ??? Kanske 1 ½ kg vätska men alla mina
    centimeter var kvar.
    Sen är det ju en sak till, hur bra kan det bara att bara dricka
    två gånger om dagen ?
    Nu är det slut med det testet och nu börjar vi äta mat =0))

  19. Ja, Herbalife kanske hjälper någon, man varför inte välja vanlig mat som hjälper alla 🙂

    Härligt Nina! Lycka till.

  20. Adriana, bara för att det försvann något kilo runt magen behöver man inte känna sig i toppform hela tiden. Jag tror precis som Anna och många andra att riktig mat är det enda vi behöver för att må bra. Bara att du kallar det för en produkt gör att jag aldrig skulle äta det. Mitt nyårslöfte till 2011, efter att i 5 år hållit vikten med riktig mat är att allt som ska in i munnen ska vara naturligt.

    Matrevolutionens år 2011:-)

  21. Från http://www.wellness.dinstudio.se/

    Inköpslista för livsmedel som motsvarar näringen av en Herbalife shake Formula1:

    120 gr cheddarost, 100 gr vitkål, 50 gr tonfisk, 50 gr cachewnötter, 100 gr linser, 2 ägg, 85gr krabba, 2,5 dl morotsjuice, 155 gr biff, 1 avocado, 90 gr lever, 4 bröd.

    Allt detta innehåller 3000 kcal och kostar mer än 100:-

    1 shake innehåller 217 kcal och kostar ca 13,50:-

    Listan är sammanställd av Oberoende Herbalifedistributör utbildad Biokemist och Bioanalytiker gemensamt med sin fru som är läkare i Malmö.

    Jag väljer den riktiga maten – brödet. Det var ju helt underbar och nyttig mat. Jag hoppas alla andra förstår hur viktigt det är att göra detta.

  22. Oj vilken aggressiv ton Kajsa har i sin kommentar, och så säger de att LCHF-folket är aggressivt pga sin kost, alltså med lågt intag av kolhydrater….
    Jag är tycker precis som Anna, varför ersätta mat, riktig mat, med pulver och sockerstinna bars? De är inte bättre än müsli (läs godis) bars.
    Jag som är ’sockerintolerant’ mår bara kasst och blir än mer hungrig av sådan form av ’näringsriktig måltidersättning’.
    Nej, riktig mat ska det vara!
    Idag åker resten av skinkan fram för stekning och till det en gräddsås baserad på skyn och lite broccoli blir det också.
    DET är mat det *suckar belåtet* 😉

  23. Jag jag tror att helt vanlig mat är det som vinner i längden. Både för hälsans skull och för livskvaliténs skull.

    Vi ska ju inte heller bara utfodra oss, att äta tillsammans är riktigt mysigt, hela det sociala runt omkring tror jag är en betydande del för hälsa och välmående.

    God Fortsättning!

  24. Hej, här kan ni läsa mer om varierad kost och hur den spelar in på hälsan. Några exempel nedan som gäller protein men också lite kring folkhälsosjukdomar såsom artrit.

    http://www.drmcdougall.com/res_high_protein_diets.html
    http://www.drmcdougall.com/res_arthritis.html

    Dr. Mc Dougall är läkare i USA som arbetat med patienter med diabetes och hjärt-kärlsjukdomar i ca 30 år nu. De resultat på hälsa och vikt som dessa patienter har fått är imponerande.

    MVH Göran

    MVH Göran

  25. Hej
    Jag äter en Atkins bar i bland som mellanmål eller när jag inte har-hinner annat. Hur står sig denna bar i dina ögon?

  26. Personligen så gillar jag inte deras innehållslista. Jag är heller ingen vän av sockeralkoholer, vilket de i alla fall förr använde. Varför äter du mellanmål? Är du hungrig elelr sugen? varför väljer du något så sött och ganska så dyrt?

    Köp en bit ost, lite god mörk choklad, fin skinka, lite macadamiannötter…

  27. Hei !

    Jeg ser i et innlegg at jeg er nevnt. Det stemmer at min historie står i Cocosa brosjyrene og at jeg anbefaler blant annet Herbalife.
    Jeg anbefaler også LCHF.
    For meg finnes det ingen motsetning.
    Selv var jeg så syk at jeg ikke klarte å stå ved kjøkkenbenken og lage selv de enkleste måltider. Jeg var hardt angrepet av ME og fibromyalgi. Matlysten var også veldig dårlig.

    Jeg klarte å lage en shake – og jeg klarte også å drikke den. Sakte men sikkert fikk jeg mer energi og ble friskere og friskere.

    Samtidig kuttet jeg også ut mange matvarer og lette etter det kostholdet som passet meg. Svaret ble LCHF.

    De som kjenner meg og som går på mine kurs, oppfatter meg først og fremst som en ambassadør for et naturlig kosthold. Men det finnes også mennesker der ute som trenger å stable beina under seg før de klarer å lage den fantastiske naturlige maten. Jeg er glad for at jeg kan hjelpe ved ulike behov.

  28. Herbalife är toppen,, det kan 1000 tals människor tala om för er
    Om det skulle vara så att man lätt skulle äta vanlig mat för att hålla sej frisk och alert – Varför är då så många människor feta,,
    Varje år måste 10 000 operera sej för fetma??????
    Och är det någon här som har använt Herbalife på allvar
    DET ÄR LÄTT ATT TYCKA -fy på er
    Har själv använt Herbalife i 8 år med gott resultat
    Jick ner 10 kg på 6 veckor och har inte gått upp sover 6-7 tim vaknar pigg.

  29. Hej kul att du svarar Jag var lite bits men beroende på att jag ÄLSKAR Herbalife….
    Klart var att jag hade funderingar när jag började,, Ska man inte äta”riktig” mat?? Men efter att ha följt Herbalifs rek 2 shaker om dagen –kändes min kropp alert så förstod jag att Herbalife är överlägset ”riktig” mat!!!
    Kroppen får alla vitaminer alla mineraler + protein + antioxidanter på ett enkelt sätt.
    Mitt sötsug försvann , Bättre hårväxt , Bättre tandkött , Bra blodvärde
    Inget
    Annonser – Varför visas de här annonserna?
    Bra kolesterolvärde , Inget diabetes
    Jag är 170 cm lång och har en vikt på 69 – 70 kg utan fysisk träning
    min ålder är 68 år

    Herbalife är överlägset vanlig mat

    1. Hej igen. När du pratar ”vanlig mat” vad ingår då?

      Många av oss trodde vi år vanliga mat när vi följde tallriksmodellen. Energinivån minskade med blodsockersvängningarna. När vi sen tog bort gluten, fullkorn, socker och mjöl återkom energin med full kraft på vanlig mat.

      Är Herbalife bättre är artegen föda elelr bättre än tallrinksmodellen?

  30. Hej igen Anna
    Tillbaks efter en behövlig semester.
    Vad jag menar med vanlig mat är all mat som man inte har tid att tillaga
    enligt tallriksmodellen.
    Herbalife är bra även om man har tid att laga alla mål mat.
    För många innehåller Herbalife mer vitaminer , mineraler , antioxidanter
    fibrer än vad ett vanligt mål mat innehåller !!
    Kroppen är inget Ikea lager som kan hämta vad som behövs utan det måste ständigt tillföras.
    Därför är HERBALIFE överlägset – – – du måste prova / Vad har du att förlora
    Du kan få av mej 3 dagars shaker gratis = 6 shaker / 2 om dagen

    1. Ja det innehåller allt detta, men hur är det med upptaget i rinnande föda? kroppen vill att det ska gå långsamt. ATT krippen tar upp en viss del det visar resultaten. Det håller jag med om. Men hur mycket upptag har du i förhållande till priset?

      Och när vi inte har tid att laga mat då är vi på väg utför. Vi måste prioritera våra basala behov. Världen får inte bli så snabb att vi tallar på hälsan.

      Vet du att det finns bensinrester kvar i efter produktion av soja? Vill du verkligen betala för att äta det?
      Har du tittat på vad fruktos- och glukossirap gör i din kropp?
      Majsmjöl? Vetemjöl?

      Varför blanda allt gott som du berättar om i en onyttig sörja? Varför inte bara äta allt gott utan onyttigheterna?

      Jag kan tyvärr inte tacka nej till ditt trevliga eerbjudande. Jag kan för mitt liv aldrig tänka mig att äta sojalecitin. fruktos- och glukossirap mm. Jag äter alla vitaminer, mineraler och antioxidanter naturligt genom ägg, blandade nötter somt örter och kryddor. Proppfullt av godheter, inga onyttigheter och i den form som har bäst biotillgänglighet i kroppen.

      Jag mår också helt strålande och har full energi så jag uppleveer att jag inte behöver dyra tillskott.

      Jag har inget emot det goda i tillskott, men varför stoppa i dem så¨mycket skräp och så mycket socker? Jag förstår inte (Om det inte är för att tjäna pengar på dyra sötsaker)

  31. Hej igen Anna – Vet du egentligen vad du påstår?

    Sojalektin =Värdet av sojalecitin kan inte överskattas och få ämnen har så många positiva effekter som lecitin.
    Fruktos – Glukos =Förvirrad rapportering om glukos, fruktos och fett
    Vetenskapsradion rapporterade igår om en ny studie som undersökt hur fruktos och glukos omsätts i vår kropp. Studien har intressanta resultat, tyvärr förvrängs resultaten i vetenskapsradions referat eftersom de låtit studien tolkas av en dietist som inte riktigt verkar läst, eller förstått, studien ordentligt.

    Vetenskapsradions ingress innehåller följande:

    Vanligt socker eller druvsocker (glukos) är inte fettbildande medan fruktsocker (fruktos) är det.

    – Och det visar ju återigen, och det har visats tidigare också, att kolhydrat i form av glukos inte kan ombildas till fett i kroppen.

    Jag tror att det är du som försvarar ditt sätt att leva och det får du göra och jag hoppas att du tjänar pengar på det jag blir inte avundsjuk

    Herbalife är ingen tillskott det är måltids ersättning,!,!

    Hej då och ha det bra Jan

    1. Hej Jan!
      Vi är inte överens kunskapsmässigt. Att lecitin har fördelar i kropepn köper jag, att sojalecitin skulel vara något att välja köper jag inte. Tyvärr är i stort sett all sojaforskning subventionerad av sojaindustrin så att hitta balanserad fakta är inte det enklaste. Sojaframställningen går det däremot att hitta information om.

      När en vetenskaplig studie görs måste man alltid titta på vem, i vilket syfte och i vilka mängder. Jag kan också med 100% säkerhet berätta att glukos ombildas till fett eftersom hundratals, troligtvis tusentals kvinnor under 80-90 och början av 2000-talet lyckats bli ordentliget feta på i stort sett fettfri kost. Jag är en av dem. Sen visar vetenskapen på detsamma. Glukos i överskott ombildas till fett. Hur kan annars kroppen göra sig av med överskott av blodsocker när glukogenföråden är fulla?

      Fruktos i fri form har även visat sig ge skador på levern och öka LDL. Fruktos i en frukt ger inte samma effekt. Så vad gör då fruktos? Jo, det är alltid beroende på omständigheterna. Detta ger även otydliga studier plus om du är smart med näringsfysiologisk kunskap så kan du designa studien så du får dent resultat du önskar.

      Sen kan både du och jag välja den studien som visade det vi önskar. Det som då gör mig förvirrad är hur kan två studier visa två olika saker? Är jorden rund eller platt? Den kan inte vara två saker.

      Jag hoppas att jag inte behöver försvara något. Jag hoppas på att visa fakta. OCH att jag har balansen att visa att vi alla är unika biokemier. Vi har samma hormoner, smma enzymer och samma signalsubstanser. MEN de styr oss olika mycket och påverkar varandra olika.

      Att jag vill kunna betala mina räkningar på mitt arbete är inget unikt. De flesta önskar en lön för sitt jobb. Så även jag. Min blogg är ett gratisforum där jag ger bort min kunskap. 🙂 Jag är också stolt över att förmedla en kunskap där jag inte kan sälja produkter. Allt jag pratar om kan köpas i alla affärer, av alla producenter och av alla märken. Jag kan inte säga en kunskap och sen roffa åt mig pengarna. Jag kan inte vinna på att leta fram en specifik studie.

      Det enda sätt jag kan nå fram är genom att min kunskap ger friska människor.

      Din sista mening gör mig ännu mer oroad. Att byta riktig mat mot socker i olika former med tillsatta vitaminer och mineraler skrämmer mig. Varför inte äta mat? varför inte låta naturens tusentals år av att skapa hälsa och överlevnad vara det naturliga?

      Tack för en spännande diskussion. Trevlig sommar.

  32. Hej! Hittade den sida och denna fina artikel idag! En fråga bara, har du några tillförlitliga källor ang soja och bensin?

    Tack på förhand!
    Johan

    1. Mycket fett i mat skadar hjärnan
      Kost som innehåller mycket fett leder redan efter kort tid till försämrad nyproduktion av hjärnceller. Skadorna uppstår i hippocampus, den del av hjärnan där minne, inlärning och den spatiala förmågan finns.
      FAKTA
      1. Fettrik kost ökar utsöndringen av stresshormonet corticosteron…

      2. …vilket hämmar nyproduktionen av nervceller i hippocampus…

      3. …vilket påverkar minne, inlärning och spatial förmåga.

      Försök som har gjorts på råttor visade att djuren efter bara fyra veckors fettrik diet hade fått skador i hippocampus. Råttorna matades både med mättat fett i form av kokosfett och omättat fett, rapsolja.
      Den mat råttorna fick innehöll tre gånger deras naturliga dagsbehov av fett. Efter fyra veckor med specialdieten avlivades djuren. Dissekering av deras hjärnor visade att djuren har fått minskad nyproduktion av nervceller i hippocampus. .
      I frågor om bensin i soja:
      I oljor där man använt extraktionsbensin kan det finnas små mängder hexan kvar, men det är inte den sorts bensin vi har i våra bilar och halterna är extremt små. I den färdiga produkten får det maximalt finnas kvar ett tusendels gram hexan per kilo. Tillverkarna måste ha en egenkontroll som säkerställer att gränsvärdet inte överskrids. Livsmedelsverket kontrollerar att de svenska tillverkarnas egenkontroll fungerar.

  33. Världens bästa fotbollsspelare Messi måste ha världens sämsta läkare som tillåter honom att använda Herbalifes produkter och vara ambassadör för Herbalife. (Notera att han använt produkterna i 3 år innan Herbalife fick nys om det och bad honom bli ambassadör). Om någon gör läkarkontroller så är det nog Messi. Använder Herbalifes sportprodukter själv i min träning och är supernöjd. Man ska aldrig ersätta maten, men hur många människor får i sig allt de behöver i maten? Det är ju en vetenskap att ha koll och räkna på det. Jag har aldrig behövt gå ner i vikt utan jag hag använt Herbalifes produkter enbart för välmående och det är jag supernöjd med.

    1. Hur många läkare kan något om maltodextrin? Sojalacitin? Skummjölkspulvers påverkan på kroppen? mm.

      Läkare är inte näringsfysiologer.

      Jag tror inte man blir sjuk ab Herbalife. Jag anser bara att produktern har en massa onödigt dumt i sig. Varför? Varför köpa dumt och dyrt? Kan det vara någon som tjänar pengar på detta? Varför inte äta bra och mat?

      Jodå, det går visst att få i sig all näring i mat. Jag är ganska så säker på att kunskapen om att det inte går har du fått av någon Herbalifekonsulent eller på en Herbalife-utbildning. Jag håller dock med om att äter du tallriksmodellen så behöver du tillskott. och då kan Herbalife vara ett val.

      Visst är det en vetenskap att hålla redan på allt OM du väljer att feläta från början och sen med kunskap försöker korregera felen. Varför inte rätt-äta och låta kroppen sköta resten? Såsom vi gjort i hundratusentals år.

      PS! Alla gör sina val. Jag ahr full respekt för ditt val. Jag försäker bara få så många andra som möjligt att välja mat framför pulver.

    2. Härligt med lite positivitet här! Jag mår så bra med mina Herbalifeprodukter och kan bara konstatera att de har förändrat min energi och kropp till det bättre! Hehe det finns ingen felaktig information genom HL om att ”rätt näring” inte går att få genom annan/vanlig kost. Oh well… Med tanke på hur mycket skräp människor tryckt i sig länge och blivit feta loja sjuka olyckliga och överfört det till sina barn så kan jag bara applådera HL för att bidra till motsatsen:)
      Tjoho för att inte vara slav under andras tyck och tänk.
      I♡ Herbalife

      1. Varför jämföra med ”skräp”? Tål inte HL jämförelse med bra mat?
        Jämfört med skräp så finns en massa saker som är bättre 😉

        Nu använder du en hittepå-mail så jag kan inte se vem du är men gissar på att du säljer HL.

  34. Vet att fotbollspelare som Leo Messi inte lämnar saker åt slumpen, inklusive kosthållningen. Han hade dessutom rejäla problem med kosten innan Herbalife.
    Det går knappast att jämföra näringsinnehållet i dagens mat jämfört med det sättet och miljön den odlades i för tusen år sedan.

  35. Ja messi ja, tror nog snarare han fick en fet check av att ta ett foto med en herbalife burk i handen än att han skulle vara en trogen användare. Herbalife försäljarna är hjärntvättade! En försäljare av herbalife sa till mig att han brukade fuska lite med maten, men det gjorde ingenting, om man bara drack en shake innan man åt pizzan så brände shaken upp drt man åt!?! Jasså?? Nää,vä herbalife är något som lättlurande människor åtar sig att sälja, oftast får man ha ett stort lager hemma, man säljer till släkt,vänner och bekanta.Men efter ett tag så är det svårare att raggs kunder och man lägger ner försäljningen..

    Herbalife är precis lika korkat som cambridgemetoden!
    Ut och rör på er och ät mindre socker. Folk är för lata!!!

  36. Hej
    Jag har en fråga angående de där aloe vera droppar som herbalife säljer vad är de bra till? Kan ett litet barn barn ta de? För att min svärmor säljer sånt och hon är helt beroende av de där saker, hon vill alla ska drycka deras shake, äta alla möjliga saker men jag har alltid tyckt att det där att en sak för att de ska tjänna på de och de är inte så bra för kroppen.

  37. Anna! Det är väl inte konstigt att man kanske börjar sälja HL -näringstillskott om man gillar produkten. Alla jag känner som säljer Herbalife har börjat för att de blivit så pass förälskad i näringsprodukterna själva. Av alla näringsdrycker, bars mm som jag nånsin provat är det bara Herbalife som jag verkligen gillat samt de gångerna jag velat tappa vikt också de enda produkterna jag blivit mätt på ( efter att ha bytt ut 2 måltider). Min egen mor so led längre av övervikt i princip sedan 30 -årsåldern provade att göra samma sak och lyckades för första gången med näringsdrycker att gå ner i vikt samtidigt som hon blev pigg. Hon har annars en omåttligt hunger men kände sig mätt enligt HL balanserade näring. Tyvärr slutade hon för många med att fortsätta med produkterna och är idag åter överviktig.. Hon är 85 år så man kanske förstår att hon inte bryr sig särskilt… Som sagt bättre att man mår bra och håller vikten om det nu är med HL eller vad de än må vara … Viktgast är att man hittat något som fungerar för en och man får trivs med metoden… Så sluta klaga!!!!

    1. Jag klagar inte. Jag går igenom innehåll. Jag har inte heller sagt att du inte ska gör som du vill. Blanda inte ihop sak och person.Och flera utropstecken i rad är inte så seriöst.

      Det går att gå ner i vikt på många sätt. Du väljer helt själv. Jag står för naturliga sätt utan industriprocesser, socker och annat vi vill undvika för hälsans skull. Jag får, enligt yttrandefriheten, titta närmare på innehållsförteckningar.

      Hoppas att du fortsatt har en underbar dag, men en kropp som mår bra, en mage som fungerar var dag med bra konsistens, noll värk, full av energi och en hud som en 20-åring. Hälsa är mer än vikt. Och har du allt detta är jag uppriktigt glad för din skull.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *